Näytetään tekstit, joissa on tunniste verkostot. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste verkostot. Näytä kaikki tekstit

maanantai 6. toukokuuta 2013

Juuttunut verkkoon yksin ja yhdessä



Kuva: Kasvot tunnelissa (H. Veripää 3.5.2013).

Katselin Jer Thorpin luentovideon twitterin viestien visualisoinnista. Videolla Jer kertoi, miten viestejä seuraamalla saamme esimerkiksi tietoa, milloin ihmiset heräävät ja toivottavat hyvää huomenta eri puolella maailmaa. Maailma on lähellämme ja olemme sekä paikallisia että maailman kansalaisia. Lähestymme ihmisiä persoonana ja tiedämme heistä yhä enemmän. Yksityisyys on rikkoutumassa. Tietynlaisen yksityisyyden voi kuitenkin edelleen säilyttää. Verkossa voi päättää minkälaisena esiintyy ja kuinka avoin on.

Ihmisillä on identiteetti. Verkkoidentiteetti saattaa erota varsinaisesta identiteetistä. Verkossa ei tarvitse kertoa itsestään kaikkea ja verkossa voi jopa ottaa käyttöön itselleen eri identiteetin tai useamman eri identiteetin. Ei kuitenkaan toisen henkilön identiteettiä. Toisen identiteetin käyttäminen on rikos, joka tulee esille jossain vaiheessa. Esimerkiksi twitterissä Jörn Donnerina twiittasi joku muu kuin Jörn Donner.

Jer herätteli kuuntelijoita luentonsa lopussa tuomaan tietoa kaikkien hyödynnettäväksi. Hieno ajatus yhdistää tietoa ja ratkaista yhdessä ongelmat. Olen kuitenkin edelleen sosiaalisen median aikakaudella melko kyyninen. Ihmiset eivät ole muuttuneet, edelleen pantataan tietoa. Tiedolla halutaan hyötyä, kunniaa ja mainetta. Voisimmekin osoittaa, että avoimella yhteisellä työllä saisimme hyödyn ja kunnian jokikiselle.

Olen verkossa viestijänä ja tuntuu, että siellähän kaikki nykyään tapahtuu. Todellisuus on kuitenkin toista. Edelleen elää paljon ihmisiä, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää nettiä tai he eivät halua käyttää. Koetaanko ei-verkossa olijat syrjäytyneiksi?

Vergen toimittaja Paul Miller kirjoittaa mielenkiintoisesta kokeilustaan. Hän oli vuoden ilman internetiä. Kun vuosi oli kulunut hän totesi: I'll be connected. Tuohon toteamukseen kiteytyy internetin sosiaalinen maailma. Se on jotakin, jota teemme muiden kanssa. Toivottavasti kenellekään ei käy kuten päijäthämäläiselle miehelle, joka juuttui Twitteriin.


Lisälukemista


Visualizing the World's Twitter Data

 Visualization of Tweets about Boston Marathon Bombings

Verkkoidentiteetti

I'm still here. back online after a year without the internet

Neuvokas ohikulkija irrotti Twitteriin juttuneen miehen - satiirisivusto Uutissirkus

maanantai 28. tammikuuta 2013

Sosiaalinen verkostoyhteisö ja yhteisömanagerit

Voisiko tulevaisuuden työyhteisöä kutsua sosiaaliseksi verkostoyhteisöksi, jossa ei rajoituta yksinomaan työyhteisön sisäpuolelle vaan verkostoidutaan myös ulkopuolisten kanssa. Ulkopuoliset tuovat yritykselle uusia ajatuksia. Työtä tehdään yhä enemmän ryhmissä (tiimeissä), esim. Valtion teknillinen tutkimuskeskus on tutkinut innovaatioryhmiä.

Olen seurannut tänään yhteisömanagerien tapahtumapäivää. Tapahtumapäivässä on ollut mielenkiintoisia luentoja ja keskustelua. Twitterissä () keskustellaan eniten yhteisömanageri -nimikkeestä, joka on melko uusi. Fasilitaattori, yhteisöpäällikkö, yhteisökoordinaattori, verkostofasilitaattori, verkottaja jne. Mielestäni tärkeää olisi tietää mitä ko. henkilö tekee ja sen jälkeen miettiä mikä olisi hyvä nimike. Ala on melko uusi ja monelle tuntematon. Yksi luonnehdinta on: Yhteisömanageri toimii verkossa yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön viestinnän ja sen asiakkaiden / yleisöjen rajapinnassa. Hän tuottaa sisältöjä sekä itsenäisesti että yhdessä asiakkaiden tai muiden asiasta kiinnostuneiden kanssa.

"Community Managerien koulutuksessa esiin tullutta luonnehdintaa.
  1. Community managereita ei voi laittaa yhteen muottiin.
  2. Tärkeintä on olla silta yrityksen ja yhteisön välillä.
  3. Managerointi lähtee aina ensimmäiseksi liikkeelle yrityksen tavoitteista.
  4. Managerin on tunnettava yrityksen brändi ja tuotteet/palvelut."
Yrityskulttuuri muuttuu ja yhteisömanagereita tullaan tarvitsemaan. Itse asiassa toimintatavat muuttuvat, mutta markkinointi ja viestintä säilyvät uudessa "olomuodossa".  Käsittääkseni yhteisömanageri on viestinnän ammattilainen, joka saa yhteisöt toimimaan organisaation hyväksi. Muuttuvatko perinteiset verkkotiedottajat yhteisömanagereiksi? Työnimikkeitä on nykyään paljon, eikä nimike välttämättä kuvaa tehtävää työtä.

Olen ollut rakentamassa sosiaalista intranetiä, jossa on haastettu työyhteisöä osallistumaan keskustelemalla, kertomalla hyvistä tavoista tehdä työtä, tarjoamalla omaa työpanosta ja vinkkaamalla varteenotettavia tietoja. Tekniikka on mahdollistanut sosiaalisen intranetin. Tekniikka on kyllä kehittynyt, mutta ei organisaatiokulttuuri. Kulttuurin muutokseen tarvitaan avoimuutta, kannustamista ja uusien toimintatapojen tutuksi tekemistä. Lisäksi pitää tuntea organisaation tehtävä ja työnkulut. Tarvitaan myös tiedon jakajia ja keskustelun herättelijöitä. Ei yksin jaeta tietoa sitä tarvitsevalle, vaan haastetaan työntekijä kiinnostumaan ja hakemaan itselleen tarvitsemansa tiedon.

Jaakko Taskinen on tutkinut tietotyön kipupisteitä ja suurimmaksi ongelmaksi nousi kokoukset ja niihin kuluva aika. Seuraavina ongelmina todetaan sähköposti ja tiedon etsimiseen kulutettu aika.

Olen kokenut ongelmaksi erityisesti tiedon määrän ja tiedon sirpaloitumisen eri kanaviin.Tulevaisuudessa tarvitaan organisaation ja verkoston tuntevia, sosiaalisen median, tiedon koonnin ja kohdistamisen ammattilaisia, kutsuttakoon heitä sitten yhteisömanagereiksi.


tiistai 30. lokakuuta 2012

Verkostojen muodostaminen suunnitellen


Olen sitä mieltä, että verkostoja kannattaa suunnitella: miksi liittyy johonkin palveluun, mikä on sopiva palvelu omiin tarkoituksiin ja miten toimin ko. palvelussa.

Suunnittelen esimerkkinä liittymisen LinkedIn -palveluun:


Tavoite

Haluan osallistua oman alani keskusteluun eri verkostoissa
Haluan kuulla missä mennään
Haluan jakaa omaa osaamistani ja tietoani
Saan ehkä muiden apua ja vastauksia omiin ammattikysymyksiini
Etsin mahdollisia uusia työtehtäviä

Miksi LinkedIniin?
Palvelussa on asiantuntijoita omalta alalta
Palvelu on helppokäyttöinen
Palvelussa on verkostoja


Miten toimin LinkedInissä?
Päivitän kokemukseni, kiinnostukseni kohteet
Seuraan mitä tapahtuu
Tarkistan, kuka on käynyt sivullani
Hyväksyn uusia kavereita
Päivitän ajankohtaisia asioita
Osallistun keskusteluihin
Kerron ajankohtaisista asioista muille työyhteisössäni ainakin kerran kuukaudessa
Linkitän muita sivustojani LinkedIniin

Huomasin, että LinkedInissä pitää myös olla läsnä, helposti palvelu unohtuu. Suunnittelemalla on helpompi pitää kiinni tavoitteista, esimerkiksi kerran kuukaudessa päivityksestä. Suunnitelmaa pitää myös muistaa tarkistaa ja päivittää.

 http://www.linkedin.com/profile/view?id=59224714&trk=tab_pro


Sosiaalisen median käyttö ja henkilöbrändi


Etsin netistä sosiaalista mediaa koskevaa tietoa googlaamalla "scientific social media". Googlaamisen tuloksena liityin tutkijayhteisöön, josta aikaisemmin en edes tiennyt. On hyvä, että tutkijoille on perustettu myös omia yhteisöjä, joiden kautta saa omaa tutkimusaluetta koskevaa tietoa ja voi jakaa omaa tutkimustietoutta muille. Löysin myös tietoa, mitä työvälineitä/ohjelmia kannatta hyödyntää tutkimuksessa. Henkilöbrändäystä varten on hyvä tietää mihin verkottua, mitä ohjelmia hyödyntää, missä näkyä, mistä saada tietoa.

LinkedInin kautta olenkin jo liittynyt erilaisiin ammattialani verkostoihin. Olen julkaissut, jakanut ja verkottunut. Vielä kiinnostaa netissä eri keskustelusivustot, miten siellä käyttäydytään ja miten siellä voidaan jakaa tietoutta.


Lisätietoa sosiaalisesta mediasta palvelujen tasolla:

http://www.flickr.com/photos/fredcavazza/5260700799/