tiistai 30. lokakuuta 2012

Työminän ja yksityisen minän erittely verkossa

Työrooliin liittyvällä verkkoidentiteetillä edustetaan omaa organisaatiota työnantajan ehdoilla.

Yksityinen verkkoidentiteetti on jokaisen omaa työhön liittymätöntä aluetta, henkilökohtaisia asioita kuten nettiostoksia, persoonallisuuden esilletuomista.

Ammatillinen julkinen verkkoidentiteetti on näistä kahdesta erillään ja voi kasvaa henkilöbrändiksi – on sinun luoma ammatillinen profiilisi omasta asiantuntijuudestasi.

(Lähde: Aalto, T., & Uusisaari, M.Y., 2010. Löydy. Brändää itsesi verkossa.)

 

Miksi rakentaisin itselleni ammatillisen julkisen verkkoidentiteetin?Ammatillinen verkkoidentiteetti on tarpeen, jos haluaa jakaa omaa tietämystään muille. Oman tietämyksen myötä voi saada myös muilta uutta tietoa ja kommentteja omalle tutkimukselle. Ammatillinen identiteetti liittyy usein omaan harrastukseen tai työhön/tutkimukseen.

Ammatillinen identiteetti voi myös tuoda työtarjouksia, esimerkiksi luentopyyntöjä.

Oman tietämyksen jakaminen muille arveluttaa esimerkiksi, jos tutkimus on kesken. Hyödyntääkö joku minun tutkimustani niin, että oma tutkimukseni jää vanhaksi. Tarkkana saa myös olla, ettei jaa väärää tietoa. Jos linkittää ja jakaa muiden aineistoa, on tiedon oikeellisuus hyvä tarkistaa. Ammatilliselle identiteetille on myös hyvä tehdä suunnitelma, minkä kuvan haluan itsestäni antaa.

Ammatillisen julkisen identiteetin näkyvyyttä saa kun linkittää myös muiden sivuja ja omat eri sivut toisiinsa. Hyvä olisi tuntea myös oman ammattialan verkostot.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti