Sosiaalinen media on kansainvälinen ja globaali foorumi. Elämme
viestintäkulttuurin murroksessa. Suomalaista viestintäkulttuuria on
luonnehdittu mm. seuraavilla piirteillä:
- Asia- ja tehtäväkeskeisyys, faktoihin perustuva kommunikaatio
- Viestinnältä odotetaan suoruutta ja rehellisyyttä
- Tiedonhankinnassa suositaan virallisia kanavia
- Hiljaisuuden arvostus
- Puheenmäärän sijasta arvostetaan puheen laatua
- Harmonian säilyttäminen ryhmässä
- Erimielisyyden osoittamisen välttäminen
- Suositaan pitkiä toisen puheenvuoroista irrallisia monologeja
(Sallinen, A. 2000; Pörhölä, M.2000, koonnut Minna Haapsaari.)
Koen olevani suomalainen, jos vertaan omaa viestintääni yllä olevaan luonnehdintaan. Tosiaankin arvostan laatua, harkittua viestintää ja harmoniaa. Vältän erimielisyyttä joskus jopa niin pitkälle, että annan joissakin asioissa periksi. En kylläkään suosi irrallisia monologeja kuin pakon edessä. Tiedon oikeellisuus on minulle tärkeää, joten suosin virallisia kanavia. Tämä saattaa johtua työhistoriastani, olen ollut valtiolla ja kunnalla töissä. Olen valmistellut asioita päätettäväksi, joten asiat on viilattava viimeistä pistettä myöten oikein.
Toisaalta on helpotus huomata, ettei olekaan poikkeava joukosta. Koen olevani rehti suomalainen.
Kun elämme globaalissa maailmassa, on kulttuurien tuntemus tärkeää. Väärinymmärryksiä tulee helposti, jos ei tunne käyttäytymissääntöjä. Globaalin kautta olemme yhä enemmän kiinnostuneita paikallisuudesta, omista juurista.
Kulttuurienvälinen viestintä on hankala tutkimuskohde. Kaikki suomalaiset eivät suinkaan ole samanlaisia...
VastaaPoistaHelposti sorrutaan stereotypioihin, jollaisia nämäkin tuntuisivat pääasiassa olevan. Tuskin Sallinen ja Pörhöläkään tarkoittavat, että nämä piirteet luonnehtisivat kaikkia suomalaisia. He taitavat pikemminkin ajatella, että tällaisia luonnehdintoja on esitetty, mutta todellisuus voi olla toisenlainen . ja muuttuva se ainakin on :)
Oikeassa olet, helposti sitä "pakkaa" kaikki samaan pakettiin.
Poista