keskiviikko 19. kesäkuuta 2013

Onko organisaatiokultturi pudonnut viestinnän kelkasta?



Patsas (H. Veripää 8.6.2013).

Monikanavaisuus on muuttanut viestinnän. Enää ei tulla toimeen staattisilla internet-sivuilla. Sisällön tuottamisessa on huomioitava sen jakaminen eri kanaviin. Jos aikaa ei ole, voidaan sisältö määritellä menemään automaattisesti useampaan eri kanavaan. Sisällön tuottajien on tiedettävä, mikä osuus sisällöstä siirtyy esimerkiksi twitteriin. Käyttämässäni julkaisujärjestelmässä sivu on jaettu osiin, joita sitten voidaan jakaa määriteltäviin kohteisiin. Älypuhelimet, tabletit, tietokoneet, yhä enemmän tietoa käytetään erilaisilla laitteilla ja erilaisilla ohjelmilla. Onko tulevaisuudessa enää internet-sivuja, joiden suunnittelu eri laitteille ja ohjelmille on haaste. Ehkä tulevaisuudessa organisaation tieto keskitetään ja tietovarastosta tietoa haetaan hakuohjelmilla. Markkinointia verkossa voidaan hoitaa blogeilla ja ajankohtaisilla uutisilla.

Sosiaalinen media on muuttanut viestintää vastavuoroiseksi. Organisaatioissa on vastavuoroisuus ja avoimuus koettu haasteena. Väitänkin, ettei läheskään kaikissa organisaatioissa vielä osata viestiä. Yhtäkkiä asiantuntijoiden odotetaan vastaavaan palautteisiin, tiedottavan asioista ja seuraavan eri kanavia. Tehtävä on jäänytkin viestinnän asiantuntijoille, jos sellaisia organisaatiossa on. Viestinnän ammattilaisilla on ollut haasteena monien eri muutoksien keskellä saada huomiota viestintäkulttuurin muutokselle.  Tulevaisuudessa pitäisikin keskittyä organisaatiokulttuuriin ja muutoksien sisäistämiseen. Asiakkaat kuitenkin odottavat, että elämme uudessa maailmassa. Viestintää voidaan kutsua tukitoiminnoksi, joka pitäisi sisällyttää kokonaistoiminnan suunnitteluun.

Tiedän, että vastavuoroisuus vaatii aikaa. Haasteena työelämässä onkin ajan puute. Ennen aika kului paperikirjeiden kirjoittamiseen, postittamiseen ja kopiointiin. Sähköisessä maailmassa viestit kulkevat nopeammin. En usko että aikaa on entistä vähemmän, työn luonne on vain muuttunut. Voimme tehdä töitä kaikkialla ja koko ajan, emme ole tiettyyn paikkaan ja aikaan sidottuja. Viestinnän valmiuksia odotetaan kaikilta.

Kauppalehdessä oli herätetty kysymys "Missä yrityksessä on tietojohtaja?" Tiedon merkitykseen on havahduttu, enää ei riitä tietoteknologian hallinta. Muuttuvassa toimintaympäristössä tarvitaan suunnitelmien avuksi ajankohtaista tietoa.




Lisätietoa:

Don`t let paper paradigms drive your digital strategy.

2 kommenttia:

  1. Varmaankin alan osaajat puuttuvat vielä yrityksistä. Nykyisiä työnekijöitä pitäisi kouluttaa asiaan tai sitten pitäisi saada lisää uusia tekijöitä/osaamista yrityksiin tavalla tai toisella. Kunhan vain yritysjohto sen ymmärtäisi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uskon, että tulevaisuudessa muutosten keskellä tulee uusia työntekijöitä uusilla nimikkeillä. He osaavat tietojohtamisen.

      Poista