torstai 21. elokuuta 2014

Ajankohtaista kuntamarkkinoinnista ja mediasta



Kuntaliiton ja Sanoma Media Finlandin kuntamarkkinoinnin mainontaseminaari 21.8.2014

Kuntamarkkinoinnin tilaisuudessa esiin nousi asiakkaiden seuranta ja kuuntelu eri kanavissa, myös luomutapaamiset ovat tärkeitä. Kunnan on uskallettava avautua ja kysellä sekä olla läsnä siellä, missä asiakkaat ovat. Kunnan asiantuntijoita ei tunneta, joten asiantuntijoita toivottiin esille. Kunnan uskallettava kysyä ja avautua yleisölle.

Viestinnässä  kehitetään sisältöjä asiakkaita seuraamalla. Kehitystyötä tehdään yhdessä erilaisten, myös ei oman alan kumppaneiden kanssa. Asioita kehittäessä kannattaa olla rohkea ja nöyrä, kysyä jos ei tiedä.

Kuntamielikuva

Julkisen sektorin rooli kaventunut, seurataan mitä tapahtuu muussa maailmassa kuin valtuustossa. Kunnan rooli kokonaisviihtyvyyden kannalta on pieni. Mielikuvan perustuttava todellisuuteen. Ihmisten ja yritysten kokemukset ovat tärkeitä.

Yhteisöllisyys

Ihmisistä on tullut rohkeita, he haluavat jakaa tietoa ja osallistua. Yhteisöllisyyttä luodaan menemällä ruohonjuuritasolle, tuomalla esille myönteistä paikallisuutta kaupunginosatasolla. 

Kunta/media

Juttuja tehtäessä ei kannata lähteä liikkeelle liian varmalla yksipuolisella näkemyksellä, on tutkittava myös taustat ja kuunneltava vastapuolta. Asioiden vyöry ei välttämättä ole mediasta kiinni, vaan nykyään kansalaisaktiivisuudesta, erityisesti somessa. Median kiinnostusta saadaan herätettyä henkilöbrändeillä. Toimittajia kiinnostavat negatiiviset jutut. Kannattaa käyttää hyödyksi luottotoimittajaa ja lähettää hänelle juttuaiheita.

 Mietteeni päivän päätteeksi

Viestintä vaatii tietämistä siitä, mistä pitää viestiä ja tietääkö tiedon saaja siitä, mitä pitäisi tietää.

Tämäkin blogikirjoitus tehty, jotta läsnäolo on todennettu. Nykyään fyysinen läsnäolo ei välttämättä riitä. Nyt maltoin olla twiittaamatta tilaisuuden aikana ja keskityin sisältöön.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti