Kuntaliiton ja Sanoma Media Finlandin kuntamarkkinoinnin mainontaseminaari 21.8.2014
Kuntamarkkinoinnin tilaisuudessa esiin nousi asiakkaiden
seuranta ja kuuntelu eri kanavissa, myös luomutapaamiset ovat tärkeitä. Kunnan
on uskallettava avautua ja kysellä sekä olla läsnä siellä, missä asiakkaat ovat. Kunnan asiantuntijoita ei tunneta, joten asiantuntijoita toivottiin esille. Kunnan uskallettava kysyä ja avautua yleisölle.
Viestinnässä
kehitetään sisältöjä asiakkaita seuraamalla. Kehitystyötä tehdään
yhdessä erilaisten, myös ei oman alan kumppaneiden kanssa. Asioita kehittäessä kannattaa
olla rohkea ja nöyrä, kysyä jos ei tiedä.
Kuntamielikuva
Julkisen sektorin rooli kaventunut, seurataan mitä
tapahtuu muussa maailmassa kuin valtuustossa. Kunnan rooli kokonaisviihtyvyyden
kannalta on pieni. Mielikuvan perustuttava todellisuuteen. Ihmisten ja yritysten
kokemukset ovat tärkeitä.
Yhteisöllisyys
Ihmisistä on tullut
rohkeita, he haluavat jakaa tietoa ja osallistua. Yhteisöllisyyttä luodaan
menemällä ruohonjuuritasolle, tuomalla esille myönteistä paikallisuutta
kaupunginosatasolla.
Kunta/media
Juttuja tehtäessä ei kannata lähteä liikkeelle liian
varmalla yksipuolisella näkemyksellä, on tutkittava myös taustat ja kuunneltava
vastapuolta. Asioiden vyöry ei välttämättä ole mediasta kiinni, vaan nykyään
kansalaisaktiivisuudesta, erityisesti somessa. Median kiinnostusta saadaan herätettyä henkilöbrändeillä.
Toimittajia kiinnostavat negatiiviset jutut. Kannattaa käyttää hyödyksi
luottotoimittajaa ja lähettää hänelle juttuaiheita.
Mietteeni päivän päätteeksi
Viestintä vaatii tietämistä siitä, mistä pitää viestiä ja tietääkö tiedon saaja siitä, mitä pitäisi tietää.
Tämäkin blogikirjoitus tehty, jotta läsnäolo on todennettu. Nykyään fyysinen läsnäolo ei välttämättä riitä. Nyt maltoin olla twiittaamatta tilaisuuden aikana ja keskityin sisältöön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti