perjantai 16. marraskuuta 2012

Ajankohtaista kuntien sosiaalisen median (somen) käytöstä

Kävin eilen kuntien verkkoviestijöiden tapaamisessa ja osallistuin some-työpajaan. Somen todettiin olevan lisäarvon antaja, yksi viestintäkanava muiden joukossa. Erityisesti kriisitilanteissa somen todettiin toimivan. Koulutusta kaivattiin edelleen lisää ja ohjeistusten päivittämistä. Muistuteltiin, että myös luottamushenkilöt on koulutettava. Lisäksi mietittiin, miten seuranta ja arkistointi hoidetaan.

Some-sivustojen suunnittelussa tärkeää on määritellä tavoitteet, selvittää käyttötarpeet, luoda ja toteuttaa suunnitelma sekä seurata, kehittää ja uudistua.

Facebookin todettiin toimivan parhaiten markkinoinnissa, fiilistelyssä ja  nostalgiasivustona. Facebookissa kiinnostaa erityisesti kuvat. Sivuilla kävijöille esitetyt kysymykset myös toimivat hyvin.  Kunnilla on paljon erilaisia facebook-sivuja, esimerkiksi hankkeille, nuorisolle, kirjastolle ja matkailulle tehtyjä sivuja. Monilla kylillä on myös omat facebook-sivustonsa. Matkailusivut kannattaa tehdä englanninkielellä. Päivityksiä sivustolle tehdään 1-4 per päivä.


Venäjäyhteyksiä hoidetaan V-Kontaktin kautta.

Twitterissä on kätevää hoitaa kriisiviestintää ja todettiin, että media seuraa twitteriä.

Automaattitwiittaukset Twitteriin eivät ole hyvä asia, vaan pitäisi tuottaa sisältöä joka kanavaan erikseen. Twitterissä tärkeitä ovat hastagit.

Pinterest on tulossa ja jotkin isommat kunnat ovat jo aloittaneet ko. sivuston käytön.

Blogejakin on jonkin verran käytössä. Blogi vaatii kirjoittajalta avoimuutta, karismaa ja uskallusta. Blogikirjoituksissa tuodaan esille ennalta sovittuja teemoja. Ketään ei voi pakottaa blogikirjoittajaksi. Blogeja on kunnilla käytössä sekä ulkoisessa että sisäisessä viestinnässä.

 Wikit eivät tulleet some-työryhmässä esille, mutta aikaisemmin kuntien verkkoviestintäkoulutuksessa ne tulivat. Wikin todettiin tulevaisuudessa syrjäyttävän perinteisen dokumenttienhallinnan. Wikissä on helppo tehdä yhdessä erilaisia julkaisuja ja dokumentteja.

Youtubeakin on hyödynnetty markkinoinnissa.

Netin toimintaympäristö kasvaa koko ajan, nyt on jo tullut uusia työnimikkeitä esimerkiksi vuorovaikutusasiantuntijat. Puhutaan joukkoistamisesta, yhdessä tekemisestä. Viestijätyövoimaa saadaan myös organisaation ulkopuolelta.

Kuntaliitto kyseli vuonna 2011 kuntien sosiaalisen median käytöstä

Esimerkkejä facebook-sivuista:

Joensuu kaupunki idässä

Kouvolan entiset nuoret (KEN) 

Uusi työ Kouvolasta

Kulttuurikissa Virtanen (Imatran kirjasto)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti