keskiviikko 7. marraskuuta 2012

Verkkosivujeni näkyvyyden parantaminen

Verkkotekstin teko on ammattini puolesta minulle jo tuttua, mutta edelleen on terästäydyttävä metatietojen, tagien, hakuoptimoinnin, hyperlinkkien ja otsikoiden kanssa. Nämä edellä mainitut asiat edesauttavat sivujen löydettävyyttä hakukoneissa.

Olen perustanut sivuja kursseilla, mutta en ole markkinoinut osaamistani suunnitellusti. Jos joskus perustan oman yrityksen ja teen töitä viestinnän asiantuntijana, on minun aloitettava sivujeni ja itseni markkinointi. Sivujen teko ei riitä, vaan on myös markkinoitava. Eri profiilit eli eri paikoissa olevat sivustot on linkitettävä toisiinsa, tehtävä ikään kuin paketti. Lisäksi on muistettava viedä tietoa eri viestintäkanaviin, esimerkiksi seminaariesityksiin, ammattialan julkaisuihin, mahdollisiin lehtijuttuihin, kirjoihin ja rekistereihin. Rahalla saa lisänäkyvyyttä, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa markkinointi ei vielä ole kovin kallista.

Verkkosivuilleni pitää hankkia oma osoite, johon on helppo viitata ja joka jää mieleen. Muistettava on, että osallistumalla, kommentoimalla ja olemalla läsnä saa näkyvyyttä. Sivujen sisältö on oltava ajankohtaista, ammattimaista, vuorovaikutteista, helposti luettavaa ja oikeaa, jotta sivuille tullaan uudelleen. Lisäksi sivujen on toimittava moitteettomasti. Lukijoita on lähestyttävä oikealla ymmärrettävällä kielellä ja termeillä. Viestinnän tutkijana saan lukijoita lisää käyttämällä englannin kieltä.

Nettimaailma on täynnä sivuja, joten minun on todistettava olemassaoloni eri kanavia hyödyntäen. Viestintäalan yrityksenä minulla on oltava rekisteröinti kunnossa, julkaisuja, toimintaa, osallistumista, osoite ja referenssejä. Eli todistus, että olen olemassa.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti