tiistai 6. marraskuuta 2012

Ammattilainen verkossa

Sosiaalisen median -kurssilla tehtävässä numero 9 on pyydetty seuraamaan sosiaalisessa mediassa valitsemaansa ammattilaista. Valitsin seurattavaksi Katleena Kortesuon. Hän on viestinnän tietokirjailija, bloggaaja ja kouluttaja.Olen jo aikaisemmin seurannut Katleenan ammattimaista ja asiantuntevaa otetta sosiaaliseen mediaan.

Katleenalla on hienot sivustot:

Blogi:  oma blogi http://www.eioototta.fi/

Blogisivulla on hyvä, mieleenpainuva nimi ja rakenne on selkeä. Ko. sivulle on linkitetty muut Katleenan sosiaalisen median sivut ja tuotu esille kirjallisuutta. Tekstissä on käytetty lyhyitä virkkeitä, luetteloita ja listoja. Katleena puhuttelee lukijaa ja huomioi hänet. Kommentteihinkin on vastattu.

LinkedInissä Katleena on tuonut esille julkaisunsa, osaamisensa, suositukset sekä linkitykset muihin sivustoihin.

Twitterissä minulla on kurottavaa, sillä Katleenalla on peräti yli 8000 twiittausta ja yli 2000 seuraajaa. Twitter on jäänyt minulle vieraaksi, enkä ole tykännyt twiittitekstien lyhyydestä. Katleenan twitter-sivulta näkee, miten paljon keskustelua siellä käydään. Paljon saa ko. sivuston kautta tietoa ja ajankohtaiset asiat nousevat esille. Twiiteissä minua ehkä yllätti myös arkipäivän twiittaukset, kaikki ei ollut ammattiin liittyvää. Ehkä tähän alan panostamaan lisää.

Slidesharissa Katleena kertoo miten rakennetaan henkilöbrändi: arvosta itseäsi, ole aito, kehitä kirjoitustaitojasi ja matki/kopioi muita.

Kaikki Katleenan eri sivustot sosiaalisessa mediassa on linkitetty toisiinsa. Sivustoilla on ammattimainen ote ja myös markkinointia tehdään ikään kuin "taustalla":

Katleena miettii blogikirjoituksessaan otsikolla: "Bisnesblogi on henkilöbrändin rakennusaine" seuraavaa:

"Olen ollut blogissani aika avoin, mutta en ole koskaan repostellut aivan kaikkea. Te lukijat ette tietäisi, jos meidän perheessämme olisi syöpä tai aviokriisi. Te ette myöskään tietäisi, jos hakisin jotain virkaa, harkitsisin firmani myymistä, pistäisin kotimme myyntiin tai menisin kauneusleikkaukseen.
Toivottavasti tämä ei ole iso pettymys.
Nyt vasta olen tajunnut, että avoimuuteni on hämäävää. Kerron blogissa usein mokistani, tunteistani ja pohdinnoistani, jolloin lukijalle voi tulla käsitys siitä, että paljastan aina ja kaiken.
Myönnän auliisti, että blogini teemat ovat epätyypillisiä bisnes- ja asiantuntijablogille, mutta EOT ei kuitenkaan ole itselleni kaikenkattava tilitysfoorumi tai päiväkirja. Eihän mikään yrityskään tee tiedotetta aiheesta "meillä on huono työilmapiiri" tai "toimitusjohtajalla ja myyntipäälliköllä on suhde".
Niinpä brändätty julkisivu tulee jatkumaan myös EOT-blogissa - vaikka tämä brändäys on aika paljon omituisempaa ja epämääräisempää kuin useimmissa bisnesblogeissa."


Olenko itse ammattilainen verkossa?
Itse olen vasta aloittanut twitterin, slidesharin ja blogin käytön. Facebook ja LinkedIn ovat tuttuja, joskin niihinkin pitää vielä panostaa ja miettiä sisältöä. Olen haaveillut luennoitsijan ja viestinnän ammattilaisen roolista, tutkija jo olenkin. Viestinnän ammattilainen saa paremmin töitä luennoitsijana, jos on julkaisutoimintaa. Itse en ole vielä julkaissut kuin graduni. Tutkijana varmasti julkaisutkin lisääntyvät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti