tiistai 21. toukokuuta 2013

Miten käyttäydyn sosiaalisessa mediassa?


Patsas (H. Veripää 05.2013).

Olen miettinyt, miten käyttäydyn sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median ohjeita on tehty yrityksille, mutta onko yksityishenkilölle omaa ohjetta? Yksityishenkilön ohjeissa tulee esille omat arvot ja käyttäytyminen. Minkälainen minä olen ihmisenä?

Laadin itselleni seuraavat sosiaalisen median ohjeet:

1. Kunnioitan hyvän uutisen esilletuojaa ja ja lähetän edelleen tai retweettaan hänen postinsa, enkä ota uutista omissa nimissäni esille.

2. Sosiaalinen media on vastavuoroista viestintää, joten jos olen sosiaalisessa mediassa myös osallistun ja kommentoin.

3. Arvostan ja kannustan muita.

4. Oikaisen mahdolliset virheeni mahdollisimman nopeasti.

5. En linkitä epäilyttäviä sivuja. Tarkistan tiedon lähteeni.

6. Olen sosiaalisessa mediassa omana itsenäni.

7. En käytä muiden kuvia ja tekstejä ominani.

8. Pyrin jakamaan kokemani hyvät jutut ja uutiset muille.

9. Käytän ymmärrettävää kieltä, vältän kirosanoja ja huonoa käyttäytymistä.

10. Pidän yksityisminäni erillään työminästäni.

11. Kerron sellaisista asioista, joista voisin kertoa julkisesti useammalle ihmiselle.

12. Olen aktiivinen.

13. Pyrin luotettavuuteen, suoruuteen ja oikeaan tietoon.

14. En tarjoa liikaa postia, ettei tule ähky.


Ohjetta voisi vielä jatkaa ja miettiä. Otan mielelläni vastaan kommenttisi.


Harjoittelemalla ja tekemällä oppii. Kannattaa tarttua rohkeasti uusiin mahdollisuuksiin.


Lisälukemista

Sosiaalisen median säännöt, Keskuspuiston ammattiopisto

Social Media Code of Conduct, Communications Council

Sosiaalisen median käytön ohjeistus, VTT (sisältää sosiaalisen median ohjeiden luokittelun)

Twitter-opas vasta-alkajalle, Tarkkaamo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti