sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Sosiaalinen voimaantuminen kontra yksilö

Mielenkiintoista on seurata yhteiskunnan kehityskulkua. Sosiaalisessa mediassa halutaan olla ryhmissä, mutta kuitenkin yksilöinä. Merkitykselliset kokemukset, elämykset ja yksilöllisyys ovat nykyaikana kasvamassa. Puhutaan sosiaalisesta voimaantumisesta ja kuitenkin yksilöllisyyden kasvusta. Toiminta on yhä enemmän omaehtoista ja vapaata. Sosiaalisen median, internetin ja mobiililaitteiden merkitys kasvaa. Informaation jaosta ja kommunikoinnista on ilmeisesti tulossa yhteiskunnan tukipilareita.

Tuntuuko seuraavat luonnehdinnat tutuilta?
TNSgallupin mukaan (www.tns-gallup.fi/asiantuntemus/arvot-trendit/) vuonna 2011 vahvistuneita
asennesuuntauksia ovat:

  • Cocooning – kotikeskeinen elämä
  • Life casting – halu jakaa oma elämä
  • Local global – paikallinen aktiivisuus
  • Happy-go-lucky – kohti iloa ja nautintoa
  • Eskapismi – pakoon arkea
  • Security nest – turvallisuudentunnetta hakien
  • Sormenjälki – voimakas halu vaikuttaa asioihin

1 kommentti:

  1. Todella mielenkiintoinen linkki ja jaottelu! Tässä voisi olla ideaa monenlaisen tutkimuksen pohjaksi ja myös omien kohderyhmien tunnistamisen avuksi.

    VastaaPoista