keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Viestinnän haasteena on tavoittaa asiakas

Nykyinen viestintäympäristö on sirpaloitunut moneen eri viestintäkanavaan. Asiakas valitsee mitä tietoa hän haluaa. Hän voi myös valita mihin ryhmiin ja sivustoihin kuuluu. Mielestäni tärkeää on saada asiakkaat kiinnostuneiksi, joten viestin sisältö, yrityksen maine, vastuu ja arvot ovat avainasioita. Vastuullisessa yritysviestinnässä tärkeää on vuoropuhelu. Palvelua on sekin, että yleensä vastaa asiakkaan palautteeseen.

Mainostaessani kunnan verkkosivuja, sain vastauksen, että miksi sinne pitäisi mennä kun ko. tiedon saa muualta. Tärkeää onkin houkutella asiakkaita omille sivuille. Houkuttelu ei onnistu, jos vain odotetaan, että kyllä se asiakas sieltä tulee. Pitää mennä asiakkaan luokse myös virtuaalimaailmassa, verkostoitua.  Enää asiakas ei välttämättä edes huomaa tai tarkista, mistä tiedon saa. Jos sinä et viesti niin joku toinen viestii. Silloin saattaa käydä niin, että viesti onkin muuttunut. Ennen viestintä loppui siihen, kun sai viestin eteenpäin. Nykyään viestintä vasta alkaa viestin lähettämisestä. Asiakas haluaa kokea, mitä hän saa yrityksestä ja viesteistä itselleen. Asiakas voi innostua ideoimaan ja tuottamaan uutta sisältöä ja jopa markkinoimaan.


Mikään sivusto ei onnistu, jos ei ole luotu selkeää toimintasuunnitelmaa (strategiaa), joka sisältää myös houkuttelevan markkinoinnin. Viestintä ja markkinointi on nykyään yhdistetty toimivaksi kokonaisuudeksi. Suunnitelmaa voisi miettiä vaikka tämän blogisivustoni kannalta: miksi yleensä tämä sivusto on olemassa, mitä tavoittelen tällä sivustolla, kenelle tämä sivusto on tarkoitettu, miten houkuttelen lukijoita, miten saan näkyvyyttä, miten verkostoidun, milloin kirjoitan, mitä kirjoitan, mitä muita sivustoja käytän, miten linkitän sivustot toisiinsa ja onko sivuillani kävijöitä, kommentteja?

Yrityksen identiteetti = yrityksen valitsema toiminnan suunta, strategia. Tärkeintä on asiakassuhteen rakentaminen. Kanta-asiakkaat ovat tärkeimpiä maineen/identiteetin rakentajia.


Mielenkiintoista lisälukemista:

Tutkimus some-markkinoinnin trendeistä 2013

Mitä on integroitu markkinointiviestintä?

Vastuuviestinnän ihanuus ja haastavuus


 








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti