maanantai 28. tammikuuta 2013

Sosiaalinen verkostoyhteisö ja yhteisömanagerit

Voisiko tulevaisuuden työyhteisöä kutsua sosiaaliseksi verkostoyhteisöksi, jossa ei rajoituta yksinomaan työyhteisön sisäpuolelle vaan verkostoidutaan myös ulkopuolisten kanssa. Ulkopuoliset tuovat yritykselle uusia ajatuksia. Työtä tehdään yhä enemmän ryhmissä (tiimeissä), esim. Valtion teknillinen tutkimuskeskus on tutkinut innovaatioryhmiä.

Olen seurannut tänään yhteisömanagerien tapahtumapäivää. Tapahtumapäivässä on ollut mielenkiintoisia luentoja ja keskustelua. Twitterissä () keskustellaan eniten yhteisömanageri -nimikkeestä, joka on melko uusi. Fasilitaattori, yhteisöpäällikkö, yhteisökoordinaattori, verkostofasilitaattori, verkottaja jne. Mielestäni tärkeää olisi tietää mitä ko. henkilö tekee ja sen jälkeen miettiä mikä olisi hyvä nimike. Ala on melko uusi ja monelle tuntematon. Yksi luonnehdinta on: Yhteisömanageri toimii verkossa yrityksen, yhdistyksen tai muun yhteisön viestinnän ja sen asiakkaiden / yleisöjen rajapinnassa. Hän tuottaa sisältöjä sekä itsenäisesti että yhdessä asiakkaiden tai muiden asiasta kiinnostuneiden kanssa.

"Community Managerien koulutuksessa esiin tullutta luonnehdintaa.
  1. Community managereita ei voi laittaa yhteen muottiin.
  2. Tärkeintä on olla silta yrityksen ja yhteisön välillä.
  3. Managerointi lähtee aina ensimmäiseksi liikkeelle yrityksen tavoitteista.
  4. Managerin on tunnettava yrityksen brändi ja tuotteet/palvelut."
Yrityskulttuuri muuttuu ja yhteisömanagereita tullaan tarvitsemaan. Itse asiassa toimintatavat muuttuvat, mutta markkinointi ja viestintä säilyvät uudessa "olomuodossa".  Käsittääkseni yhteisömanageri on viestinnän ammattilainen, joka saa yhteisöt toimimaan organisaation hyväksi. Muuttuvatko perinteiset verkkotiedottajat yhteisömanagereiksi? Työnimikkeitä on nykyään paljon, eikä nimike välttämättä kuvaa tehtävää työtä.

Olen ollut rakentamassa sosiaalista intranetiä, jossa on haastettu työyhteisöä osallistumaan keskustelemalla, kertomalla hyvistä tavoista tehdä työtä, tarjoamalla omaa työpanosta ja vinkkaamalla varteenotettavia tietoja. Tekniikka on mahdollistanut sosiaalisen intranetin. Tekniikka on kyllä kehittynyt, mutta ei organisaatiokulttuuri. Kulttuurin muutokseen tarvitaan avoimuutta, kannustamista ja uusien toimintatapojen tutuksi tekemistä. Lisäksi pitää tuntea organisaation tehtävä ja työnkulut. Tarvitaan myös tiedon jakajia ja keskustelun herättelijöitä. Ei yksin jaeta tietoa sitä tarvitsevalle, vaan haastetaan työntekijä kiinnostumaan ja hakemaan itselleen tarvitsemansa tiedon.

Jaakko Taskinen on tutkinut tietotyön kipupisteitä ja suurimmaksi ongelmaksi nousi kokoukset ja niihin kuluva aika. Seuraavina ongelmina todetaan sähköposti ja tiedon etsimiseen kulutettu aika.

Olen kokenut ongelmaksi erityisesti tiedon määrän ja tiedon sirpaloitumisen eri kanaviin.Tulevaisuudessa tarvitaan organisaation ja verkoston tuntevia, sosiaalisen median, tiedon koonnin ja kohdistamisen ammattilaisia, kutsuttakoon heitä sitten yhteisömanagereiksi.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti