perjantai 4. tammikuuta 2013

Sisältö ja merkitys

Uuden vuoden alkaessa mediakentässä tapahtuu muutoksia: sanomalehtien koossa ollaan menossa kohti tabloidia, osa sanomalehdistä siirtyy verkkoversioksi (esim. Newsweek) ja suomalainen laatujournalismi saa uuden väylän verkossa (http://longplay.fi).

Long play -niminen verkkojulkaisu lanseerataan virallisesti 16.1.2013. Long play julkaisee tutkivaa journalismia ja pitkiä reportaaseja. Long playn juttuja voi ostaa noin 3 - 6 euron hintaan.

Tulevaisuudessa povaillaan, että tietokoneet tuottavat suurimman osan uutisista. Tähän onkin helppo uskoa, jos seuraa nykyistä uutisvirtaa. Uutiseksi riittää hyvä markkinoiva otsikko ja lyhyt sisältö. Nykyään lukija valitsee, mistä hän uutisensa lukee ja mitä lukee. Onneksi on edelleen kriittisiä lukijoita, jotka kaipaavat sisältöä. Olisiko tulevaisuutta yrityksille, jotka toteuttaisivat ja myisivät laadukasta sisältöä?


Tietokoneet tekevät kohta suurimman osan uutisista.

Merkitystalous

Kiinnostuin merkitystaloudesta ja luin joululomalla Pauli Aalto-Setälän kirjan. Kirjasta en ihan saanut sitä tietoa, mitä lähdin hakemaan. Hain tarkempaa määritystä merkitystaloudesta ja mitä se tuo tullessaan. Kirja herättikin ajatuksia, huomasin hakevani vastauksia kysymykseen miksi?

Parhaillaan tietoyhteiskunnan jälkeistä mahdollisesti kehittymässä olevaa yhteiskuntavaihetta kutsutaan merkitysyhteiskunnaksi. Yhteiskunnan toiminnalle on ominaista ihmisten pyrkimys merkityksellisiin kokemuksiin ja elämyksiin sekä yksilöllisen identiteetin rakentamiseen. Ihmisten yhteistoiminta ja kommunikaatio muuttaa toimintatapoja ja rakenteita. Toiminta on omaehtoista. Kullakin yhteiskuntavaiheella on omat avainteknologiat, jotka merkitystaloudessa ovat internet tai sosiaalinen media ja mobiililaitteet. (Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Ihmisten kaupunki 2030)


 Merkitystalouden ongelma ja erinomaisuus on siinä, että kukaan ei tule sanomaan, mikä tai mitkä asiat ovat sinulle merkityksellisiä. Sinun pitää keksiä ne itse. Merkitystaloudessa näyttämölle annetaan sisältö. Maailmaa vie eteenpäin kolme asiaa: ihminen, raha ja tekniikka. Tämän hetken voimakkain toiminnan motiivi on raha, merkitystaloudessa se on ihminen.(Pauli Aalto-Setälä, Merkitystalous).

Onko merkitystalous todella tulossa? Ainakin kehitys on menossa siihen suuntaan. Yhä enemmän toimimme yksilöinä yhteisöissä. Avaintekonologioiksi ovat nousemassa sosiaalinen media ja mobiililaitteet. Voimmeko kutsua ko. uutta yhteiskuntavaihetta merkitystaloudeksi? Merkitystä elämälle olemme etsineet kaiken aikaa, mutta yhteistoiminta ja elämysten hakeminen ovat nousussa.Lohduttavaa olisi myös ajatella, että jokin muu kuin raha sanelisi toimintaamme.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti