sunnuntai 10. helmikuuta 2013

Projektiviestintä voi luoda uutta

  Kuva:Sorsat Kymijoella tammikuussa 2013. Kuvaaja: Heli Veripää

Viime viikolla katselin televisiosta muusikko Peter Gabrielin So-levyn tekemistä koskevan dokumentin. Levystä tuli jättimenestys. Pidän Gabrielin musiikista, mutta musiikin lisäksi dokumentissa seurattiin projektia. Projektia, jonka lopputuotteena eli päämääränä oli levy.

Ensin oli idea levystä, eli etukäteen mietitty tavoite. Tavoitteeseen pääsemiseksi Peter Gabriel vuokrasi maaseudulta kartanon, perusti viimeisintä tekniikkaa omaavan musiikkistudion ja palkkasi parhaita musiikin tekijöitä. Tiimissä mietittiin kappaleiden toteutus. Gabrielilla oli etukäteen jo idea, mutta sitä muokattiin ja haettiin täydellisyyttä. Aikaa kului monta kuukautta, eli kiirettä ei pidetty. Musiikissa ei pitäydytty yksistään ennalta totuttuun, vaan haettiin vaikutteita Afrikasta asti. Gabriel sai soittajan irti totutusta ja turvallisesta heittäytymällä tanssimaan afrikkalaista tanssia. Yksi työryhmän muusikoista uskalsi patistelemaan projektin vetäjää eli Peteriä, kun työ tuntui junnaavaan. Lopputuote mietittiin levyn nimeä myöten. So-nimi oli lyhyt, mieleenjäävä ja helposti toistettava. Dokumentissa todettiin, että ajankohta sattui olemaan levylle juuri sopiva. Sattumaakin saattaa olla jättimenestyksen takana.

Miksi kirjoitan viestinnän blogissani monisanaisesti levyn tekemisestä? Tietystikin siksi, että ihastuin  Peter Gabrielin projektiin. Tajusin, että jos haluaa aikaansaada jotakin ainutlaatuista ja hyvää, on siihen myös satsattava. Yhteistyö, normaaleista rajoista poikkeaminen, heittäytyminen, kokemus, suunnittelu ja viestintä ovat tärkeitä.

Projektiviestintä on vuorovaikutusta koko projektin ajan. Viestinnän avulla sitoutetaan, osallistutetaan, luodaan me-henkeä ja tiedotetaan. Hyvä viestintä saa osallistujat innostumaan, tekemään ja jopa luomaan uutta. Eikä suunnittelua, ohjeistusta, arviointia ja seurantaakaan saa unohtaa.

Lisätietoa projektiviestinnästä:

Hankeviestintä on väliinputoaja

Suomalainen projektinhallintablogi

Tutkimus, muutosviestinnän rooli projekteissa





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti