tiistai 22. tammikuuta 2013

Hyvä logo ei sanoja kaipaa


Kirjoitan tällä kertaa logosta, koska se on osa viestintää. Yrityksen tunnus eli logo ja liikemerkki ovat tärkeitä, niistä muodostuu mielikuva, imago, yrityksen identiteetti.

Minua hämää markkinoinnissa käytettävä terminologia eli sanasto. Logo on yrityksen nimen vakiintunut kirjoitustapa. Liikemerkki on visuaalinen merkki tai tunnus. Nämä käsitteet menevät mukavasti sekaisin. Tässä yhteydessä tarkoitan logolla sekä yrityksen nimeä että liikemerkkiä.

Nyt-lehdessä oli Heikki Romppaisen kirjoitus "Hyvä logo saattaa olla hevibändin pelastus". Kirjoituksesta ilmeni, miten logo kuvaa bändiä ja miten läheiseksi logo tulee faneille. Kirjoittajan mielestä logo jopa antaa anteeksi bändin virheitä. Muutokset logoon saattavat karkottaa fanit.


Hyvä markkinointitunnus eli logo jää mieleen ja yritys muistetaan. Logo ei voi olla tuulesta temmattu, vaan se on osa kokonaismarkkinointia. Logolla on aina sanoma, joka kuvaa yritystä ja sen arvoja. Mielestäni hyvä logo on sellainen, että sen sanomaa ei tarvitse selittää. Graafinen ohjeisto ohjaa logon käyttäjiä (esimerkkinä Kouvolan kaupungin graafinen ohjeisto). Yllättävää on miten moneen paikkaan ja miten erilaisina versioina logoa tarvitaan. Hyvän logon pitää asettua ilmoituksiin, auton kylkiin, bannereihin, markkinointituotteisiin, esitteisiin, verkkosivuille, tarroihin, lomakkeisiin jne.

Logon suunnittelu on tärkeää, siitä pitää saada mahdollisimman helppokäyttöinen mutta kuitenkin näyttävä sanoman välittäjä. Muistan aikoinaan, kun lehden printtiversioon ei saatu toistettua kunnolla logon värejä. Lisäksi yhdessä vaiheessa oli ongelmia logon tallennusmuotojen kanssa. Logo oli tehty alunperin mac-versioksi, eikä se taipunut windows-koneille.

Logoja voi olla useampia. Kunnilla sekaannusta saattaa aiheuttaa vaakunan ja markkinointitunnuksen käyttö. Milloin käytetään vaakunaa ja milloin markkinointitunnusta? Ulkoisten sidosryhmien pitää pyytää kunnalta lupa vaakunan käyttöön. Kunnat ovat laatineet ohjeita vaakunan käyttötarkoituksiin. Esimerkkinä Lappeenrannan kaupungin ohjeet.


Hankkeetkin on brändättävä. Brändäys saattaa vaikuttaa jopa hankkeen onnistumiseen. Tärkeää on, miten hanke sisäistetään ja minkä mielikuvan siitä saa. Tampereen kuntaliitoshanke: Suur-Tampere vai The Tampere.

Käytettäviä termejä: brändikirja, graafinen ohjeisto, logo, markkinointitunnus, markkinointilogo, liikemerkki, brändi, yritysidentiteetti, imagomainonta, yleismainonta, imago, mielikuva

Lisälukemista:

Markkinoinnissa yleisesti käytettäviä termejä

10 yleisintä virhettä logon suunnittelussa 

Logo eri medioissa

Yrityksesi tai verkkopalvelusi logon värillä ei ole mitään merkitystä

Can you identify logos when the words are removed?

Great logos with the secret meaning










1 kommentti:

  1. Olen kirjoituksen kanssa ehdottomasti samaa mieltä. Hyvän logon tulisi kuvastaa yrityksen toimintaa niin, että asiakas ymmärtää sen jo ensi katselulla. Saimme yritykseemme todella tyylikkään logon kotimaiselta graafisenalan palveluntarjoalta ( http://www.logomaailma.fi ). Hintaa tuolle tuli muistaakseni n. 100 euroa..

    VastaaPoista